Skolevægring: Hjælp dit barn tilbage i skole

Skolevægring er, når et barn viser aktiv modstand mod at komme i skole.

Mange børn lider af skolevægring, så hvordan kan du som forælder så hurtigt og klogt som muligt få dit barn i skole igen? Du ved sikkert alt for godt, hvor vigtigt det er for dit barn, at hun/han har relationer til klassekammeraterne. Du ved sikkert også alt for godt, at det faglige niveau daler, når dit barn bliver hjemme i sengen. Derudover oplever du, at dit barn mistrives, når dagene tilbringes på værelset fremfor i skolen. Du har sikkert prøvet både at lokke og overtale, og du har måske også skældt ud for at få dit barn til at forstå, at det gavner hende/ham at komme afsted. De fleste forældre oplever magtesløshed og bekymring, når det alligevel ikke lykkes, og nogen mister håbet om, at det vil lykkes at få barnet tilbage i skolen med stabilt fremmøde.

Der kan gøres noget!

Heldigvis er der masser af eksempler på, at børn kommer tilbage til skolen igen. Det gør langt de fleste. Når skole, hjem og andre professionelle tillidsfuldt arbejder sammen, finder vi gennem det samarbejde frem til, hvad der er årsagerne til skolevægringen. Det er den følelse af et problem, som barnet sidder med, der er udgangspunktet for, hvad der skal arbejdes med. Tit kan en forælder, lærer, pædagog eller andre, som barnet er tæt på ikke se, at der er et problem, især fordi barnet ikke fortæller om det. Det kan også nemt virke, som om det er en lille ting, når vi hører barnet fortælle om det.  Men når følelsen er i barnet, er det dét vi sammen skal ha’ kigget på og gjort noget ved.

Sammensatte løsninger

Det er sjældent kun et enkelt problem, barnet bøvler med. Så derfor er det også sammensatte løsninger, der er vejen frem. Vi arbejder ofte på flere parametre på én gang. Forældrene arbejder med at få barnet til at stå op om morgenen. Læreren forbereder klassen på, at barnet er få timer i skolen og må gå hjem igen, når trætheden eller uoverskueligheden sætter ind. Kammeraterne tager godt imod og udviser forståelse for problemet. Min rolle som terapeut i forløb, hvor flere parter er involveret, er at holde sammen på, hvilke tiltag der gøres og følge op på dem. Langsomt bygger vi nye mål på, efterhånden som noget begynder at lykkes. Det er en strategi at belønne god adfærd hos barnet, og det er nødvendigt med coaching af forældrene, pædagogerne og lærerne, så deres ekstraarbejde og gejst bevares i en evt. lang proces med at få barnet tilbage i skolen igen.

Klassekammeraters rolle

Hvis klassekammeraterne ikke længere ringer for at lave legeaftaler (for de laves tit i skoletiden), så begynder dit barn også at føle sig ensom og isoleret fra fællesskabet i klassen. Derfor er det vigtigt at snakke med kammeraterne og forældrene om dit barns skolevægring. Mental opbakning fra kammeraterne er uvurderlig hjælp, når det er svært at komme i skole. Et opkald på mobilen om en legeaftale, en kammerats forælder der sms’er og spørger dig, hvordan det går, kan være guld værd for at holde humøret oppe. Hjertevarme og udholdenhed og tro på, at det lykkes, får de fleste børn i skole igen. Har du brug for hjælp med at få dit barn tilbage i skole?

Kontakt mig, og lad os kigge på handlemulighederne.

Andre cases